Beşiktaş Müzik Merkezi,bağlama,baglama,saz,gitar,piyano,keman,akordeon,klarinet,bati,muziği,kaval,mey,enstrüman,ders
TR EN We Offer Music Classes in Turkish & English at Our Center in Istanbul
Beşiktaş Müzik Merkezi, bağlama,saz,gitar,piyano,ders,kurs,enstrüman,ders,instrument
Anasayfa,beşiktaş,besiktas,muzik,music Kurumsal,corporate,about us,hakkımızda branşlar,brans,dal,alan,erdal,erzincan foto,fotoğraf,fotoğraflar,photos,action,erol,parlak ön kayıt,arif,sağ,mp3,music link,linkler,link,ali iletişim,contact,us,email,mail,free video,youtube,gitar,satriani,mustafa,dönmez,keman Kurumsal,corporate,about us,hakkımızda

Aşık Sazı
 Aşık Sazı Eğitmenleri:

  Farhad Shidfar
Azerilerde an eski ve geleneksel müzik aşik müziğidir. Halkin alişik ve yatkin olduğu bu müzik türü Azeri halk müziği olarak tanimlanabilir. İsmini, köylerde ve hatta hemen her yerleşim yerinde bulunan ve müzik icra eden aşiklardan alan aşik müziği Azeri halkinin öz müziğidir. Bugünki Azeri makamlarinin hepsinin ((cogunun))kökeni aşik müziğine dayanmaktadir. Aşik müziğinin temel sazi kopuz dur. Müziğe ismini veren aşiklarin hepsi kopuz çalmaktadir. Kopuz bu sebeple Azeri halkinin da temel sazidir.(( halk içinde aşik sazi denir ve ya hatta ‘’saz’’ denir. Saz Azerbaican ve fars dilinde enstruman demektir. Yeni tum enstrumanlarin anasi ve kokeni sayila bilir.))



Aşik müziğinin en çok kullanilan makami segahtir. Temel makam olarak bilinen segahin çeşitli versiyonlari vardir. Bu versiyonlar makam içersindeki seyir ve çeşni farkliliklarindan meydana gelmiştir, ve çeşitli isimler almiştir. Bunlar zabul,hariç.yetim, mirza hüseyni dir. Bu makamlarin hepsi segah olarak bilinir.Azerilerde kullanilan diğer makamlar ise şur, rast, bayati şiraz, çargah, şuştar ve mahur dur. Bir çoğu isim olarak klasik türk müziği makamlarina benzese de aralarinda makamsal yonden büyük farkliliklar vardir.



Aşik müziği icra edilirken öncelikle ve kesinlikle kopuz kullanilmaktadir. Kopuzun yani sira icra heyetinde balaban ( üflemeli) kaval (ritm) ve hanende((((((((((HANENDE DİGİL DE ONUN YERİNE AŞIK DENİR ZATEN SOLİST AŞIK KENDİSİ YENİ SAZ CALANDIR HANENDE MUGAM MUZİK SOLİSTİNE DENİR)) bulunur. Kopuz haricindekiler olmasa da olabilir belki fakat kopuz kesinlikle bulunmalidir.





Mugam müziği ise aşik müziğinden daha sonra ortaya çikmiş bir müziktir. Genel unsurlariyla aşik müziğinden temellendiği söylenebilir fakat kendine has bir disiplini de mevcuttur. Mugam müziği sazlari aşik müziğinden kismen farklidir. Mugam icrasinda tar, kemança, kaval ve hanende bulunur. Buradaki kaval bir ritm sazdir.


Bu iki müzik türü Azerilerin genel müziğidir. Kuzey Azerbaycan güneyden ayrildiktan sonra uzun süre rus işgalinde kaldiğindan, Ruslardan her yönden etkilenmiştir. Müzik te bu etkilenmeden nasibini almiştir. Çok sesli bir müzik anlayişina sahip olan Rusya bu anlayişi Azerilerede aşilamiştir. Bölünmeyle birlikte çokseslilikle tanişan kuzey Azerileri bu sistemi benimsemiş ve geleneksel müziklerini buna uyarlama yoluna gitmiştir. Bu amaçla zaten sayili olan koma sesleri müziğinden atmiş ve tamamen tampere sisteme geçmiştir. Bu değişim Azeri müziğinde çok büyük bir isim olan Üzeyir HACIBEYOV tarafindan yapilmiştir.Hacibeyov 1922 yilinda kurduğu Bakü konservatuvarinda çoksesli müzik eğitimi vermiştir. Çokseslilikte ilerleyen kuzey Azerileri galeneksel müziklerinden güney Azerilerine kiyasla zamanla uzaklaşmaya başlamişsa da çok büyük gelişmelerede imza atmişlardir. Doğunun ilk operesi bu dönemde sahnelenmiştir. Fuzuli’nin (( FUZULİ HAYİR.NİZAMİ GENCEVİ))eseri olan ‘leyla ile mecnun ‘ Üzeyir hacibeyov tarafindan bestelenmiştir. Halkin dini hassasiyetleri nedeniyle sahneye kadin kiliğinda erkek çikarilmiştir. Daha sonra ayni eser sahnelendiğinde bir kadin oyuncu çikarilmiştir fakat halktan büyük tepki gömüştür. Öyle ki kadin oyuncu opera biter bitmez sahnenin arka kapisinkan bir ata bindirilerek halktan kaçirilmiştir.





Kuzeyde bu gelişmeler olurken güney Azerileri tahran yönetiminin baskisi nedeniyle bu gelişmelerden yeterli derecede istifade edememiş ve kendi öz müziğini icra etmeye devametmiştir. Azerbaycandaki müzikal gelişmeler çok zor şartlarda ve gizlilikle güneye sokulan bazi bant kayitlariyla takip edilmeye çalişilmiştir. Güneyde halk kandi müziğini bilmekte fakat yeterli icra ve ifşa imkanini bulamamaktadir. İranda kadinlarin tek başlarina şarki söylemesi yasak olduğundan en az üç kadin bir arada şarki söyleyebilmektedir. Bu da solo vokal tekniklerinin yeterli gelişime ulaşamamasina neden olmuştur.





İran Azerileri hala koma sesleri kullanmaktadir. Fakat bunlar çok sinirli sayidaki seslerdirir. Sadece segah ve hüseyni perdesi bir koma pes basilir. İran Azeri müziğinin bu bağlamda Ortadoğu müziklerinden ayrildiği görülür ,ancak ağit müziği denilen bir türe de sahip olan Azeriler bu müziğin icrasinda çok daha fazla koma ses kullanmaktadir. Bu müzik genelde cenazelerin başinda ve mezarlikta icra edilir ve hiç enstrüman kullanilmaz. Ancak son senelerde bu müzik türünde de çeşitli enstrüman kullanilmaya başlanmiştir.





Uzun yillardir sadece köylerde icra edilen ve de dinlenen aşik müziği ise iran Azerilerinde son yillarda şehirde ve gençler arasinda mugam müziği ile birlikte yayginlik kazanmaya başlamiştir.
Müfredat
iÜüLaçini
Cəlili
Təcnis
Təxnis
Dübeyt
Zarinci
Yürdyeri
Gilənar
Mixəyi
Urfani
Ovşari
Mansiri
Dastani
Sultani
Bayrami
Heydəri
Şəşənqi
Ağir şərili
Dilqəmi
Durahani
İncəgülü
Şərəbani
Dərbəndi
Göyçəgülü
Qaytarma
Mirzəcani
Bəhməni
Keşişoğlu
Şahsevəni
Vanağzi
Baş saritel
Orta saritel
Naxçivani
Baş divani
Səməndəri
Mina Gərayli
Ayaq divani
Gödəkdonu
Quba Kərəmi
Dol hicrani
Qəhrəmani
Çobanbayati
İran qaraçisiHYPERLINK "iran_qara_1_az.html"
Güllü qafiyə
Paşa köçdü
İrəvan çuxuru
Azafli dübeyti
Yaniq Kərəmi
Kürdü gərayli
Qanli Koroğlu
Bəhri divanim
Atüstü Kərəmi
Baş müxəmməs
Aşiq Arazbarisi
Məmməd Bağiri
Bağdad dübeyti
Orta müxəmməs
Kərəm gözəlləməsi
Vaqif gözəlləməsi
Borçali gözəlləməsi

Copyright © 2006 - 2007 BesiktasMuzik.com Anasayfa Kurumsal SSS Foto Albüm Ön Kayıt Linkler İletişim Video
Become a fan of BMM in facebook | 
youtube Facebook Email RSS 

Tasarım ve Uygulama: Dinamik