Beşiktaş Müzik Merkezi,bağlama,baglama,saz,gitar,piyano,keman,akordeon,klarinet,bati,muziği,kaval,mey,enstrüman,ders
TR EN We Offer Music Classes in Turkish & English at Our Center in Istanbul
Beşiktaş Müzik Merkezi, bağlama,saz,gitar,piyano,ders,kurs,enstrüman,ders,instrument
Anasayfa,beşiktaş,besiktas,muzik,music Kurumsal,corporate,about us,hakkımızda branşlar,brans,dal,alan,erdal,erzincan foto,fotoğraf,fotoğraflar,photos,action,erol,parlak ön kayıt,arif,sağ,mp3,music link,linkler,link,ali iletişim,contact,us,email,mail,free video,youtube,gitar,satriani,mustafa,dönmez,keman Kurumsal,corporate,about us,hakkımızda

Tanbur
 Tanbur Eğitmenleri:

  Tambur Hoca- 1
Tarihçe



Tamburun kökeni, hangi tarihte ortaya çiktiği bilinmemektedir. Sümerce "pantur"dan geldiği hakkinda bilgiler mevcuttur. Araplar, kelimenin "kuzunun kuyruğu" anlamina gelen "dumba-i bara"dan geldiğini söylerler. Sözcük, sonralari İran'da ve Orta Asya'da, daha çok bağlamaya benzeyen armudi gövdeli, uzun sapli çalgilarin adi olarak kullanilmiştir. Özellikle Avrupali gezginlerin (örn. Charles Fonton ve Toderini), sapindaki perde bağlari dolayisiyla Türk müziğinin ses sistemini gözle görülür biçimde yansittiğini yazdiklari tambur, günümüzde yalnizca Türkiye'de kullanilan belki de tek çalgidir. Sazi icra edenlere "tamburi" ismi verilir. Farabi, "horasan tamburu"ndan bahsetmektedir. Evliya Çelebi XVII. yüzyilda İstanbul'da 500 tamburi bulunduğunu ifade ediyor. Tarihte tambura; Farabi'de Horasan Tamburu, Maragali Abdulkadir'de Tambur-u Sirvaniyan ile Tambura-i Türki adlarindaki çesitleri ile değinilmiştir.



Bugün kullanilan tambur ise ilk kez Kantemiroğlu'nda görülmüştür. Dimitri Kantemir tarafindan tambur, Türk müziği ses sistemini ifade maksadiyla kullanilmiştir. Uzun yillar Türk müziğinde rağbet edilen bir saz olan tamburda virtüöziteyi getiren Tamburi Cemil Bey olmuştur. Geliştirdiği yeni icra şekli, tamburun klasik üslubuna alternatif olmuş ve yeni bir çiğir açmiştir. Tamburi Cemil Bey, viyolonsel ve yayli tamburu Türk müziğinde ilk kez kullanmiştir. Mesut Cemil'in tambur üslubu babasinin izlerini taşimakla birlikte birçok yönden ondan farklilik gösterir. En uygun geçkilerle bezenmiş zengin bir melodik yapi, ustaca çaliş Mesut Cemil'de de aynen vardir. Makamlari tutumlu bir tavirla tanitir, bastiği perdelerin tam hakkini vererek, aşiriya kaçmadan yaptiği zarif süslemeler ve kaydirmalar ve güzel geçkilerle çalişini zenginleştirmiştir. Tamburi Büyük Osman Bey, Tamburi İzak, Tamburi Cemil Bey, Kadi Fuat Efendi, Mesut Cemil, Refik Fersan, İzzettin Ökte, Ercüment Batanay, Necdet Yaşar, Abdi Coşkun, tavir olarak örnek alinan tamburilerden bazilaridir.



Tambur perdeleri



Perdeleri için, bağirsak (katkut) veya olta misinasi kullanilir. Cemil Bey'in zamaninda tambur 42 perdeliydi. Sonra Arel sistemi gereğince 48 perde bağlanmaya başlandi. Günümüzde ise transpozede kolaylik sağladiği iddiasiyla 65, hattâ daha fazla perdeli olabilmektedir.



Tambur, sapi oldukça uzun bir sazdir (ortalama 73-84 cm). Sapin üzerine bağlanan perdeler konusunda Tamburi Cemil Bey şunlari söylemektedir:

“ Bu perdeler mandolin ve gitarda olduğu gibi sap üzerine tesbit edilmiş olmayip, iki tarafa hareket edecek surette bağlandiğindan ve sapin tûli dahi müsâit bulunduğundan, tambura her istenilen perde ilave edilebilir. Tüm icra bu sap üzerinde en altta bulunan telde yapilir. Bu, tek tel üzerinde yapilan icrada, telin mizrap yardimiyla titreştirilmesinden, tamamen kapali olan teknesinin içindeki hava da rezonansa girer ve tannaniyet diye tabir edilen inilti sağlanmiş olur. Tamburiler icra sirasinda sapi hafifçe yukari-aşaği sallamakta ve bu sayede titreşimi arttirarak farkli duygular ifade edebilmektedirler. ”



Tambur mizrabi



Tamburun mizrabi kaplumbağa kabuğundan (bağa) elde edilir. Oldukça sert bir maddeden yapilan mizrabin uzunluğu icracinin isteği üzerine 9.5-13.5 cm. arasinda değişir. Esnemez bir çubuk olan mizrabin iki ucu da kullanilir. Ama iki uç, farkli tinilar elde edebilmek için birbirinden biraz farkli yapilir. Sağ elin baş, işaret ve orta parmaklari ile tutulan mizrap, tellere geniş yüzüyle değil, diklemesine dar yüzüyle vurulur. Bu vuruş, çalginin tok ses vermesini sağlar. Mizrabi böyle tutulan başka çalgi yoktur.



Teller



Tamburda dördü sari ve üçü de çelik olmak üzere yedi tel vardir. Bazen sekiz telli de olabilir. Genellikle bugünün tamburileri sekiz telli yapiyorlardir.
Müfredat

Copyright © 2006 - 2007 BesiktasMuzik.com Anasayfa Kurumsal SSS Foto Albüm Ön Kayıt Linkler İletişim Video
Become a fan of BMM in facebook | 
youtube Facebook Email RSS 

Tasarım ve Uygulama: Dinamik