Beşiktaş Müzik Merkezi,bağlama,baglama,saz,gitar,piyano,keman,akordeon,klarinet,bati,muziği,kaval,mey,enstrüman,ders
TR EN We Offer Music Classes in Turkish & English at Our Center in Istanbul
Beşiktaş Müzik Merkezi, bağlama,saz,gitar,piyano,ders,kurs,enstrüman,ders,instrument
Anasayfa,beşiktaş,besiktas,muzik,music Kurumsal,corporate,about us,hakkımızda branşlar,brans,dal,alan,erdal,erzincan foto,fotoğraf,fotoğraflar,photos,action,erol,parlak ön kayıt,arif,sağ,mp3,music link,linkler,link,ali iletişim,contact,us,email,mail,free video,youtube,gitar,satriani,mustafa,dönmez,keman Kurumsal,corporate,about us,hakkımızda

Kanun
 Kanun Eğitmenleri:

  Kanun Hoca- 1
Tarihçe





Farabi'nin ayrica Ud sazini da geliştirdiği söylenilir. Rahmetli Cinuçen Tanrikorur kendi tarifi ile: “Musikimizin mizrapli sazlari içinde çin çin öten sesiyle en dişisi, yani en kalabalik topluluklarda dahi kendini duyuran sazi olan Kanun, sabit akordlu ve hazir sesli olmasi bakimindan, çalinmasi kolay gibi görünen eşsiz bir renk ve melodi sazidir. Halk arasinda “kedi gezinse bir nağme çikar” deyiminin yerleşmiş olmasi bu yüzdendir. Ancak saz hiç de göründüğü gibi kolay degildir. Tel takilirken akord kaynatmak, aktarimlarda mandal eksikliği ve telden tele süzmeler (glis-sando) sazin ciddi problemleri arasindadir. Paralel oktavlarla,veya alttaki üstteki sesi sabit tutarak, başparmak çarpmalari veya tirnak –mandal kaydirmalariyla, eller notanin birinci satirindayken gözlerle ikinci satiri okumak ve hizli parçalarda geçkiler için gereken mandallari zamanindan önce (ve çatirtisiz) ayarlamak, ayrica armoni düzenindeki birkaç tele mizrap ve parmaklarla ayni anda vurarak (bati müziği özentisiyle dahi olsa) gitar veya arp tekniğiyle melodiler çalmak, pek kedilerin becerebileceği iş değildir.





Tüm Arap ülkelerinde çok yaygin olan sazin en güzeli Türkiye'de yapilir. Türkiye'deki lutiyeler arap ülkelerine saz yapip göndermektedirler. 1930'lu yillardaki Büyük Arap Müziği Şurasin'da kabul edilen eksik mandal sistemi şu anda Arap müzisyenleri tarafindan pek yeterli görülmemektedir. Bunun içindir ki Türkiye'den saz sipariş edilmektedir.


Kanun yapimi





Napolyon Bonapart’in 1792’deki Misir seferinden sonra kanun ve ud, Fransa’ya ayak basmiştir. Aradan iki yüzyil geçtikten sonra Fransiz sanatçi Enriko Masias’in, tamamen uda benzeyen ancak perdeli bir saz olan ‘lut’u bir Fransiz sazi olarak tanitmasiysa düzeltilmesi gereken bir hatadir.





Piyanonun ilk şekli olduğu bilinen kanunun yapisini iyi anlayabilmek için Bati müziğiyle Türk sanat müziğinin basit bir karşilaştirmasini yapmak gerekir. Şöyle ki; Bati müziği 440 frekansli ‘la’ sesini ana ses olarak kabul etmiş ve tüm sazlarin akort prensibini bu ses üzerine kurmuştur. Buna karşilik Türk müziğinde gene 440 frekansli ses ana ses olarak kabul edilmiştir ancak bu sese ‘re’ adi verilmiştir. Dolayisiyla Bati müziğiyle Türk müziği arasindaki 4 seslik transpoze farki ortaya çikmiştir.





Yapisi





24 veya 27 perdeli bir sazdir. Her bir perdedeki sesi 3 tel tinlatir. Bu yapisiyla piyanonun ses sistemine benzer. Telleri, özel olarak müzik aletleri için üretilmiş naylon teldendir. İlk evrelerinde naylon tel yerine bağirsaktan yapilan kiriş teller kullanilmiştir.





Göğüs tahtasi çoğunlukla çinar ağacindan, alt tabani ihlamur veya sikiştirilmiş kontrplaktan, burgu tahtasi yumuşak bir ağaç olan ihlamurdan, burgular gül, şimşir veya abanoz gibi sert ağaçlardan yapilir. Üç telden oluşan her perdede diyez, bemol ve koma sesleri ayarlayabilen mandallar vardir.





Kanun kullanim amacina göre 24-25-26 sesli olarak yapilir. Bunun karşiliği 3.5-4 oktavdir. İnsan sesiyle birlikte icra edilen tüm sazlar bu araliktadir. Zaman zaman 36 sesli Arap Kanunu diye anilan sazlar yapilmiş olsa da hangi amaca hizmet ettiği anlaşilamamiştir.





Türk sanat müziğinde kullanilan profesyonel kanun 26 perdeli olup her perdeye üçer tane tel takildiği hesaplanirsa toplam 78 tellidir. Bu tellerin kalinliği yukaridan aşaği doğru; 0.60 mm. 0.70 mm. 0.80 mm. 0.90 mm. 1.00 mm. 1.10 mm. 1.20 mm. çapindadir.





Kanunda kullanilan tel, petrokimya tesislerinin kuruluşuna kadar, kuzu bağirsağinin kurutulup bir takim işlemlerden geçirilmesi sonucu değişik kalinliklarda üretilmekteydi. Ancak petrokimyanin kuruluşundan sonra bu sanayi dalinin üretimi olan ‘naylon-6’ hammaddesinden elde edilmekte olup halen gerek yapimcilarin gerekse icra edenlerin yeğlediği marka, amerikan mali ‘dupont’ enstürman telleridir.





Kullanimi





Bunun için bir öğretmenden ders alinmali veya kanun metodu satin alinmalidir(kanunu olanlar için).





Oturuş ve Tutuş





Kanun çalmak için düz bir sandalyeye veya tabureye oturulur. İki ayak altina yaklaşik 15 cm lik bir yükseltici koyulur. Eller doğal olarak kanunun üzerinde tutulur. Kollar ve dirsekler kesinlikle bir yere dayanmaz. Her an her tele ulaşabilecek şekilde pozisyon alinir.





Yüzüğün alt kismina giren mizraplar (mutlaka kaplumbağadan elde edilen bağa mizrap olmalidir.) parmağin ikinci boğumuna dayanip, ucu yaklaşik 1.5 cm dişarida olmalidir.





Mandallar





Akortlu bir kanunun, bir perdedeki mandallarin hepsi inikken Türk müziğindeki 5 komalik bakiye bemosu olur. Bizim kullandiğimiz kanun 6 li mandal sistemine göre yapilmiştir. Dolayisiyla sifir seviyesinden 6 mandal kaldirilinca o ses doğal olur.





6 seviyesinden sonraki mandallar da kademeli olarak diyezleri oluşturur.





Kanunda en alt ses Türk musikisinde “Re” diye isimlendirdiğimiz, bati musikisinde ise “La” diye isimlendirilen sestir.





Akort





Her saz için geçerli olduğu gibi kanun için de akort konusu çok önemlidir. Sazin falsosuz olmasi, yani tellerin kaliteli, burgularin düzgün, mandallarin çok iyi tesviye edilmiş olmasi, bağa mizraplarin ne çok yumuşak ne de çok sert olmamasi başlica koşuldur. Kanun akordu önce oktav sesler daha sonra dörtlü ve beşli aralik sesler sistemine göre yapilir. Bu konuya girmeden önce Türk musikimizin ses yelpazesine bir göz atmamiz gerekiyor. Bilindiği gibi Türk musikisi ses yelpazesinin en pes sesi, portenin altindaki Do (kaba çargâh) (Batida Sol) sesidir. Yani sesler bu seviyeye kadar isimlendirilmiştir. Oysa kanunda en alt perde, portenin altindaki Re (Yegâh) (Batida La) sesinin bir oktav daha altindaki “Re” sesinden başlar. Onun için böyle seslere biz “kaba” kelimesi ekleyerek tablonun gözünüzde canlanmasini sağlayalim.





Önce diyapazon sesi olan (Bizde re, batida la) Neva sesinden başlayalim. Bunu bir oktav pesi Yegâh ve bir oktav daha pesi olan (kaba) Yegâh, sonra yukariya çikip tiz neva seslerini kaynatalim. ( Akort yapma konusunda “kaynatma” deyimi seslerin birbiriyle uyumunu ifade eder.) Daha sonra portenin üzerindeki sol (Batida re) Gerdaniye, tiz Gerdaniye, altta Rast ve (kaba) Rast. Bunlar takiben, Çargâh (bizde do, Batida sol) kaba Çargâh, tiz Çargâh kontrol etmemiz gerekir. Dörtlü ve beşli ses araliklariyla akort ise, örneğin Acemaşiran-Kürdi, Dügâh-Neva, Dügâh-Hüseynî gibi araliklarla ve bunlarin oktav kademelerindeki kontrolleriyle yapilir.








Bu şekilde sazlar ayri ayri çalindiğinda söz konusu fark herhangi bir sakinca yaratmaz. Ancak birlikte icra gerektiğinde 4 seslik transpoze fakini mutlaka dikkate almak gerekir.





Transpoze konusunu aşağidaki şekil üzerinde görmek ve anlamak daha kolay olacaktir:








Burada da görüldüğü gibi:





la = re = 440 ana frekans la b = re b la# = re# olarak anilmaktadir.





Bu mandallarin kullanilmasiyla Bati müziğinde majör veya minör tonlara karşilik gelen Türk müziği makamlari elde edilir.





Şu anda 26 perdeli kanunda kullanilan mandal sistemi ve Bati müziği karşiliklariyla Türk müziğinde kullanilan isimleri şöyledir:








Kanun yapimi ince bir işçilik, bol zaman ve emek gerektirmektedir. Bu kadar farkli malzemeyle ve farkli tekniklerin birarada kullanilmasiyla ortaya çikarilan kanun, zarif ve hoş tinili bir Türk sazidir.
Müfredat

Copyright © 2006 - 2007 BesiktasMuzik.com Anasayfa Kurumsal SSS Foto Albüm Ön Kayıt Linkler İletişim Video
Become a fan of BMM in facebook | 
Twitter Instagram Vimeo youtube Facebook Email RSS 

Tasarım ve Uygulama: Dinamik